About SK

short Bio

Sophia Kourkoulakou

 

Sophia is a research artist, based in Paris.

She is conducting a phD research at INREV team at the Department of Arts and Image Technologies of Paris 8 University with professor Chu Yin Chen and François Garnier.

Born in 1985, she graduated from the Athens School of Fine Arts with a M.F.A. In Visual Arts. In 2013 she moves to Paris, joining the Arts & Technologies department for a Masters degree in Paris 8 University. In 2017, She became a member of the EnsadLab research laboratory of the École nationale supérieure des Arts Décoratifs in Paris.

She has been working in cultural industries as an Executive Manager for Modulo pi, a french company specialised in software engineering for interactive shows. Member of Continuum collective since 2013, her work explore the frontiers of virtuality and materialism with the use of hacked objects as interfaces.

Her interactive installations were showcased at festivals and exhibitions as Digital Arts Festival in Athens, Patchlab Festival in Krakow, ISE in Amsterdam, RectoVRso Gallery in Laval Fr, The ArtWall -Athens, Centre d’Arts d’Enghein in Paris etc. 

She is currently working on her research project immersive HybridePlace, produced by EU ArTeC, in collaboration with the architect and researcher F. Sebregondi, member of Forensic Architecture.

Sujet de Thèse
Art interactif en réalité mixte, une techno-anthropologie numérique

L’art interactif témoigne de la technologie d’une civilisation, d’une esthétique sociétale. Comment et pourquoi le design d’expérience s’inscrit dans l’art numérique et quelles sont ses évolutions possibles ? Quelles sont les esthétiques et les technologies pertinentes dans l’horizon du média spatial ? Cette thèse explore les champs méthodologiques et les variables techniques pour la spatialisation de l’information dans l’art. Il s’agit d’identifier les processus perceptifs et les implications anthropologiques qui permettent de tisser des liens entre entre monde réel dit sensible et monde virtuel. Cette recherche / création adopte le design d’interaction pour faire émerger des interfaces naturelles entre nos outils, et notre environnement post numérique.    Thèse développée à l’Université Paris 8, Ecole Doctorale Esthétique Sciences et Technologies des Arts, labo AIAC (Art des Images et Art Contemporain) avec l’équipe Image Numérique et Réalité Virtuelle (INRéV).